دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مریخ‌نورد ناسا به «فرشته درخشان» دست یافت

مریخ‌نورد ناسا به «فرشته درخشان» دست یافت
مریخ‌نورد استقامت ناسا به قلمرو جدیدی در سیاره سرخ قدم گذاشته است که می‌تواند به جست‌وجوی پتانسیل حیات در این سیاره کمک کند.
کد خبر : 917755

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، براساس اعلام ناسا، استقامت، مریخ‌نورد این سازمان  وارد قلمرو جدیدی در سیاره سرخ شده است که «فرشته درخشان» نام گرفته است. این مریخ‌نورد که به دنبال شواهدی از حیات باستانی در مریخ است، اکنون در حال کاوش این منطقه و انجام ماموریت تعریف شده است.

 این منطقه که در لبه غربی دهانه جیزرو واقع شده است، به دلیل وجود رسوبات رسی شناخته شده  و احتمال داده می‌شود حاوی مواد آلی باشند که برای حیات ضروری هستند.

استقامت در حال حاضر در حال جمع‌آوری نمونه‌هایی از رسوبات رسی برای مطالعه بیشتر در زمین است. دانشمندان امیدوارند با مطالعه این نمونه‌ها، بتوانند به درک بهتری از تاریخچه مریخ و پتانسیل حیات در این سیاره دست پیدا کنند.

این ماموریت می‌تواند به درک بهتری از تاریخچه مریخ و پتانسیل حیات در این سیاره منجر شود؛ استقامت نخستین مریخ‌نوردی است که به طور خاص برای جستجوی شواهد حیات در مریخ طراحی شده است و مجهز به ابزارهای پیشرفته‌ای مانند یک مته برای جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک، یک طیف‌سنج برای مطالعه ترکیبات شیمیایی مواد و یک دوربین برای ثبت تصاویر و ویدئوها است.

ایوان گراسر (Evan Graser)، مهندسی که به برنامه‌ریزی مسیر استقامت کمک می‌کند، شرح داد، این مریخ‌نورد وارد میدانی از صخره‌های پیش‌بینی نشده شد و همین موضوع ورود به محدوده فرشته درخشان را به دنبال داشت.

استقامت به سیستم اتوناو (AutoNav) متکی است. سیستمی که به مریخ نورد اجازه می‌دهد خودش حرکت کند. در حالی که مریخ نوردهای قبلی به کنترل کامل از زمین نیاز داشتند.

استقامت اکنون نخستین نمونه از رسوبات رسی را در منطقه فرشته درخشان جمع‌آوری کرده و قرار است این نمونه برای مطالعه بیشتر به زمین فرستاده شود؛ دانشمندان امیدوارند با مطالعه این نمونه، بتوانند به درک بهتری از تاریخچه مریخ و پتانسیل حیات در این سیاره دست پیدا کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته